Lengsel ut til friheten. Med tog.

Toglengsel. Lengsel til friheten ved å reise med tog.

Det første reiserykket.
Følelsen av å være på tur.
Alt kan skje.
Og jeg er ikke ansvarlig
lengre.

Jeg kjenner suget.
Togets risting.
Dopplereffekten:
lyd som ringer i vann.

Se ut
Passere stedene
reise videre
byer i natten
Dyr på sommersovende enger
Mens livet er.

Bistrovogna.
Iskaldt øl
sammen med andre reisende.

Treffer en
jeg kommer i prat med
i natta
over ølet.

Han er student
har vært på plantesamling
i Abisko

Vi ser ut
alt som vi drar forbi
mens vi sitter rolig
snakker om Sokrates.

og Aristoteles
som starta
det Carl von Linne
forsatte
et par tusen år seinere
plantenes klassifisering

Og det evige liv
som Sokrates mente
var en evig død-liv-sirkel.

Nye stasjoner
Jeg sover i liggevogna
sammen med fem
jeg ikke kjenner

Likevel sier vi
god morgen!
Neste dag.

Som om vi er venner.

Vi reiser jo
i samme retning.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.