Words!

"Words! Dont come easy to me..." sang F.R. David på åttitallet. Han er aktuell i eksamenstida også, her jeg sitter med mastereksamensskissa mi og vet ikke fram og tilbake på den. Den like rotete som søndagens siste time av et loppemarket. Den er like ustrukturert som Frankesteins monster. Den springer hit og dit som kongens harer, med teorier som spretter opp som popups og metoder henger i alle tynne tråder som kan tenkes.

Likevel sitter jeg her og er glad. Ja, faktisk lykkelig. Fordi jeg er masterstudent. Jeg har ord. Jeg har setninger.. Jeg har teorier. Jeg har en labyrint av formuleringer, av problemstillinger og stoff. Sjøl om alt er en bokstavlapskaus akkurat nå.

Jeg må finne veien både inn og ut av labyrinten. Jeg må skape orden i kaos. Jeg må rydde og sette på plass. Det er det jeg må gjøre. Mitt skaperverk svirrer lekent og uoppdragent på skjermen min. Og når jeg vil klippe ut og flytte setningene mine, avsnittene mine, vet jeg sannelig ikke hvor jeg skal plassere dem. Men jeg blir å finne det ut.

Jeg skriver om norske folkeeventyr og norske erotiske folkeeventyr. Det skal jeg gjøre på en tørr og akademisk måte. Der jeg vil bruke sprettord må jeg bruke tørre draord. De erotske folkeeventyrene må omtales som om de er spikre eller planker. Ikke noe juicy språk, takk. Det hørte til den lavere bachelorgraden. Nå er det Masterspråket som teller. Master Mind. Men jeg flirer sammen med ordene mine. Jeg lar dem ennå være uoppdragne små løse kanoner.

Men før jeg drar fra campus i dag skal det være mer Ordnung muss sein enn det er nå.
Det er bare å sette igang.
Snart.
Like før nå.
Hm.
Bare hente meg litt vann først.
Og sjekke facebook.
og mailene mine.
Like før nå...

Ha en herlig søndag, du også!











Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.