Hvit uke. Et eksperiment. Inkl. is.




Så har jeg altså prøvd det også. Hvit uke. Som var så artig at jeg nesten vurderte kvit måned, men man skal jo ikke overdrive, har jeg hørt. Men hvitere måneder vil definitivt følge. 

Så? Hvorfor det? spør den observante kritiskironiske leser seg, og håper på en trist innrømmelse herfra. Vel, den kommer ikke. Her tas ingen "Northug jr". Krisespriten fra 12.03 står ennå i hylla og føler seg parkert. Bursdagsvina fra før det ligger ennå i kjøleskapet og føler seg frosset ut. Men likevel..

Så ja, hvorfor det? Jo, det skal jeg sannelig si deg: jeg syns jeg er for feit. Og jeg syns jeg bruker for mange penger på øl, uansett hvor billig det er på Mormors. Og jeg syntes det er teit å våkne med hangover lørdags (eller tirsdags, for den del) morgen. Så jeg tenkte: tjah: skulle jeg bare la vær å drikke øl ei uke, og se hva som skjer?

Jeg kan med en gang fortelle at jeg vart ikke tynn. Nesten tvert i mot. Og dessuten blir man ikke tynn på ei uke, med mindre man kutter ut mat også. Det syntes jeg var å ta litt i. Så jeg peiste på med is og brus for pengene som ikke gikk til hybelcider eller øl på Solsiden eller Mormors. Det viste seg til min forskrekkelse at jeg kunne kjøpe temmelig mye is og PepsiMax for pengene jeg sparte. Dessuten våkna jeg opp som et skudd (DÆNG!) hver jævla morgen, slik at jeg nesten vart sliten av min egen skjerpahet. HØH! Og ingen kveldssug etter pizza, potetgull eller nye matcher på Tinder. Du store min!

Jeg oppdaga dessuten (og dette går som et ÆDDABÆDDA til den kritiskironiske leser) at jeg ikke syntes det var vanskelig. Enda jeg ikke har hatt ei hel kvit uke på sikkert flere år, når jeg tenker etter. Jeg hadde sikkert syntes det var vanskeligere å skulle gå på pub sammen med venner som drakk øl, men jeg er så velsigna asosial og introvert at jeg slapp noen som helst invitasjoner ut på øllings. Jeg fikk en invitasjon til kaffe, som jeg sa ja til. Og drakk te.

Jeg har nå bestemt meg for å kutte ned på antall kalorier og penger ut til øl, og har bestilt meg et par bøker for penger jeg sparer. Jeg har også bestemt meg for å fortsette med is, kanskje jeg til og med vil skeie ut med sjokolade, som den reine amerikanske husmor i full krise, om jeg har lyst til det, uten å føle et snev av krise. 

Så: ikke så mye skjedde, annet enn at jeg fant at det ikke var vanskelig. Og at jeg våkna Red-Bull-våken hver morgen. Og kom meg på lesesalen 8 i stedet for 10.

Nå liker jeg fortsatt både hybelcider, og studentøl på Solsiden og Mormors, så det blir slett ikke stopp med det, fytterakkern sin om slikt skulle hende: Jeg er jo tross alt student, enn så lenge! Og som alltid er jeg helt kokoglad i å leve og å være tilstede i mitt eget liv, oppleve alle nedturer, oppturer og rundkjøringer det har å by på. Man vet aldri hvem som dukker opp med en glad øl på Mormors, eller når man plutselig blir tilbudt en jobb man aldri hadde drømt om, eller at noen eller noe som har vært i livet ditt alltid brått ikke er det lenger. 




Jeg vil være i det så lenge jeg kan. Med (flere) red-bull-hypre tidligmorgener, og av og til seine hybelcider-timer, men som nå også skal innebefatte is i herlige doser, samt en og annen kopp te på Somma. 

Med lillefingeren krøket utover. 




Softisbildet har jeg henta fra gratisbilder på nett.

Bildet av øl og fyr i peisen har jeg sjøl tatt på Mormors i Trondheim. 


Måtte jeg aldri havne på agurkvann-kjøret. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.