Om å være her. Fredag og mars. 2022.

 



Må innrømme det: redselen tar meg.

Så jeg blir nærmest idiotisk gal av å glede meg over hver millimeter av dagen. 

Hvert sekund er en gave. Som må utnyttes. Til å kjenne på hvem jeg er. Hvem jeg vil være. Hvis jeg skal dø. Hvis jeg vet at vi skal dø.

Jeg har pakka fluktsekk for lenge siden. men måtte flire til meg sjøl da jeg kjøpte ToGoodToGo i Tromsø og oppdaga at jeg ikke hadde kniv og gaffel i sekken. 

Det har jeg pakka nå.

Redselen for å bli stekt levende.

For at mine nærmeste skal bli stekt levende.

For å ikke få mine helt avgjørende medisiner. 

Så jeg sleper på sekken. I fall det skal bli frost til natta og medisinene mine ikke tåler det, hvis de ligger i bilen.

Jeg fyller full tank på bilen. Men aner ikke hvor jeg skal flykte.

Hvordan vil Sudan motta flyktninger fra Norge? Jeg kan uansett ikke kjøre dit.

Jeg våkner i allefall fem ganger per natt. Sjekker NRK på mobilen. Har noe grusomt hendt?

Vi hisser til strid. Uten tanke for hva det faktisk vil si for oss som sitter her i hverdagen. At det ikke fins noen hverdag mer. Det er skrevet et dikt som heter det. Som Valkyrien Allstars synger. Om henne som mista sin elskede til gasskamrene. 

Men om jeg forsvinner, uten at jeg var syk, bare at jeg lever nå, så forsvinner min hverdag. Og all tid opphører på like fæl måte som det er skrevet om. For ikke så alt for lenge siden. 

Jeg ser på meisene. Dompapene som driver kurtise her ute i syrinen.

Og jeg vet ikke hvor jeg kan flykte. 

Jeg har sekken i bilen. Medisiner. Klær. Pledd. Sovepose. Lader. Er det mulig å rømme til Bjørnfjell? Bo i bilen?

Det stormer ute nå. Det er svart ute nå. Jeg har lys. Jeg har en vaskemaskin som akkurat piper at den er ferdig. Jeg har ikke krigsnytt på, på TV, men jeg KAN ha det. 

Jeg sitter i inne, mens stormen kaster seg mot vestvinduet.

Og er så glad i livet. 

Så helt crazy glad for livet.

Mens jeg frykter 

at det er stille. Før stormen. 


Den fantastiske blyanttegninga er av Kjersti Olsen. Skulle vi ikke alle ønske vi fløy på en drage i stedet? Eller enda bedre: ingen bombefly. Kun drager.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.