Om forflatningen og fordummingen. En sammenligning og en rød tråd.

 


Jokeren kan gis den verdien man ønsker, og slik være sterkere enn alle andre kort. (Nsl-23)

Vi er nå kommet dithen i vårt velutvikla velstandssamfunn at vi mener vi kan og forstår allting best sjøl, og det vi ikke tror vi allerede vet, googler vi oss til. Men det meste tror vi at vi vet alt fra før. For vi er blitt slike kløppere på det meste. 

Når jeg går til legen min, trenger jeg egentlig ikke det, for jeg har googla og funnet ut hva som feiler meg, så jeg trenger egentlig bare å informere hen om hvilke medisiner jeg vil ha og hvordan jeg skal ta disse, og om jeg eventuelt trenger ei sykemelding. Jeg mener derfor at det skal være åpne, ubetjente legekontorer, dag og natt, der man kan taste behovet inn på en reseptmaskin, få den resepten man sjøl vet man trenger, og så gå. Selvbetjente legekontorer er derfor smart. Da slipper jeg å prate med en lege som kanskje til og med har en HELT annen oppfatning enn meg, med all sin jålete utdannelse. Jeg er da min egen kropp og min egen psyke, og vet derfor best hva som feiler meg og hva kuren er. Ut med legen!

Jeg styrer min egen økonomi via bankapper, kodebrikker og bankID på telefon. Jeg trenger ingen økonomiutdannede tullinger til å fortelle meg noe som helst. Jeg vet tross alt best hva jeg trenger!

Jeg handler bare i butikker med selvbetjeningskasser. Der slipper jeg snakke med hen som står i kassa og veier bananer og prater om været. Fri og bevare meg vel! OM VÆRET!! Jeg kan da for faen se sjøl hva for vær vi har. Jeg trenger ingen dude bak kassa til å prate med meg! Ikke i banken, ikke i butikken, ikke hos legen, ikke på bensinstasjonen og egentlig ikke i det hele tatt. 

For når har det gagnet et menneske å måtte prate med noen?

Så jeg er for et samfunn der vi alle klarer oss helt sjøl. I alle fall det som er statlig eller kommunalt. Jeg hadde syntes det var SÅ UTROLIG DEILIG hvis kommunen hadde ubetjente brøytebiler og strøbiler! Herreminhatt: jeg kan da både rygge og kjøre framover, har synet i orden og kan fint beregne hastighet og avstand. Hvorfor i helheimen skal jeg sitte innesnødd eller risikere brudd både her og der, i påvente av at den kommunale brøyten eller strøen skal komme? Tenk så befriende deilig å bare komme seg til Evenes sentrum, gå inn på det selvbetjente rådhuset, hekte nøklene til ønsket bil av kroken OG FÅ JOBBEN GJORT!! 

Eller barnehage og skole. Som forelder vet jeg tross alt best hva som gagner mitt barn! Jeg trenger slett ingen pedagog, eller (grøss og gru) spesialpedagog for å lære mitt barn noe som helst. Udugelige, overbetalte viktigperer! Å jobbe i skole eller barnehage kan hvem som helst gjøre, og det vil spare staten og ikke minst kommunene for millioner! Assistentene jobber jo alt som spesialpedagoger og får blomster og konfekt for sine fantastiske prestasjoner, hvert år! At noen utdannede idioter leker at de kan noe om ADHD, om lese og skrivevansker, om dyskalkuli (og andre jåleord) er helt forkastelig. Her må det bli selvbetjente skoler og barnehager, der vi foreldre tar over makta. Når vi har tid. Svømmeopplæring? Jesus gud, det får Evenes Turlag ta seg av. Og mobbes det, så er det i alle fall helt sikkert: det var ikke mitt barn, og det hele var skolens feil. Med teite, utdanna pedagoger. ÆSJ!!

Det er MYE enklere om alt er ubetjent. Så får noen andre rydde. Både på den ene og den andre måten. Å ha peiling og å være dedikert og skolert tilhører det gamle samfunnet. Ned med de som vet ting som ikke kan måles i brøytekilometer eller bygging av hus (det kan du forresten sjøl finne på YouTube). NED MED KUNNSKAP!!! Sier nå jeg! Eller "kun skap" som noe jeg leste om "ett"sted" som "nån" mente det "hvar".

Dessuten: hvis du faktisk sliter med noe, så er det SÅ mye enklere å komme unna med det hvis det ikke fins en butikkansatt, en på rådhuset, en pedagog eller en annen som har sett tegn på at du er på et mørkt sted eller driver med noe du ikke burde. For hvis alt er ubetjent og ingen snakker med deg, får du nemlig fortsette som før, enten du driver på med noe ulovlig eller sliter med ting. 

Husk på: vi er nå inne i Googel og penge -samfunnet. Tidsalderen for de som vet ting best sjøl. Ut med filosofer, samfunnsvitere, kunsthistorikere, leger, pedagoger og litteraturvitere! Hiv på havet de som driver med kunst, musikk og dritt! Vi klarer oss fint med et ubetjent samfunn!

Du har sikkert ferska for lenge siden at jeg er ironisk. At jeg egentlig er litt forbanna. For min mening er at vi trenger alle deler i samfunnet. Vi ville garantert merka det hvis brøytebilsjåføren eller vaskeren ikke dukka opp på jobb. Deres arbeid er svært nødvendig og det vises godt. 

Så hva med oss som kan noe om strekene som går fra før antikkens slag om Troja? Som vet at en "Trojansk hest" bare er en stilig resepsjon (gjenbruk) av nettopp trojanernes listige knep for å redde den skjønne Helena fra trojanerne? 

Hva med oss som kan noe om historien og historiens gjentakelser? Som vet at når Aristoteles (Platons elev og motstander) i år 300 før vår tidsregning sa at "alt henger sammen med alt", så hadde han faen meg rett? Det vet alle forskere på naturens innretninger: forsvinner insektene forsvinner alt planteliv samt de som spiser insekter. Forsvinner de som spiser insekter forsvinner dyrelivet. Så vi som sitter på toppen av bløtkaka synker fort ned til bunns i den, og drukner i vår egen krem, for når vi ødelegger ett ledd i naturen, enten det er en del av faunaen eller floraen, så tar vi drepen på oss sjøl. Kjapt og effektivt.  

Hva med oss som kan noe om hva kunsten, både bilder, musikk, skulpturer, arkitektur og litteratur, har speilet av sin egen tid, opp igjennom årtusenene? Fra de første grottemalerier til den nyeste graffitien (visste du at ordet "grotesk" stammer fra merkelige og absurde grottemalerier funnet i Italia?) eller om den vakre herskerinnen Sapfo, som oppfant lyrikken 600 år før vår tidsregning, da hun laget sanger som ble framført til lyrespill til de kvinnene hun elsket. Hvor hun bodde? På Lesbos, så klart. Hun ga navn til lesbisk kjærlighet. 

Trengs vi ikke, sier du? Vi vises i alle fall mindre og mindre, og de mest fordummende underholdningsprogrammer tar over for de intelligente formene for underholdning. Det er kjendiser som leker at de bor på bondegård for 200 år siden mens de spiller maktspill seg imellom for å vinne. Det er unge mennesker som skal bli berømte over natta med å ha sex og drikke seg fulle i direktestreama kanaler. 

Vi er Romerriket før dets fall. "Brød og sirkus" var det som skulle holde folk fornøyde og holde seg unna farlig kunnskap som kunne velte Romas herskere. I stedet førte den stadig mer utstrakte dumheten til imperiets kollaps. Historien gjentar seg. 

Jeg er av den absolutte mening at vi trenger både brøytebilsjåføren og sangpedagogen. 

Jeg er også av den mening at vi mennesker trenger hverandre. Vi trenger hverandre mer enn vi trenger Google og det å tro at vi selv vet best om alle ting, og derfor ikke trenger den smale musikken, kunsthistorikeren, filosofen eller litteraturviteren. 

For hvis vi bare skal vite det vi tror vi vet fra før, så utvikler vi oss ikke. Vi stagnerer. Vi blir som rare planter som prøver vokse under steiner. Jeg kan ikke behandle min tannpine sjøl, selv om det er min tann. Og jeg kan heller ikke forstå hvordan Mussolini beundret, men omskapte en svært homofil antikk kultur til å bli en grusom, hard og overmaskulin arkitektur, som ledd i sitt fasistiske samfunn, hvis ingen kan fortelle meg det. Gjerne som en tilfeldighet en dag jeg er innom et museum (et betjent et!), eller en utstilling (en betjent en!) eller på et betjent rådhuskontor der det sitter noen som tilfeldigvis har kunsthistorisk eller politisk idehistorisk bakgrunn. Og så kommer det bare fram i samtalen, som om ingenting har hent annet enn at vi satt og snakka i lag. 

Og nei, jeg mobber ikke de med dysleksi i dette innlegget. Men det er bra trist hvis ingen kan se tegnene på at ditt barn har det, og får satt inn helt nødvendige tiltak, sjøl om DU hata skola. Jeg var ikke videre begeistra, jeg heller. 

Jeg mobber heller ikke de som ikke kan en dritt om Hamsun, men du verden så fint det er å få en peiling på HVORFOR det er et eget Hamsunsenter på Hamarøya, uten at det er nazismens høyborg, av den grunn.

Jeg mener at vi trenger vaskerne som kan jobben sin, og bibliotekarer som kan mer enn å "bippe" bøker og sette dem alfabetisk på plass i hyllene. Vi trenger en teit butikkansatt som sier "godt vær i dag!" og en kommunalt ansatt på rådhuset, i barnehagen eller på kirkekontoret, som vet hvem DU er, og gjerne vil høre om dine utfordringer, og prøve å finne ut av dem. Fordi de er mennesker. Ikke ubetjente nuller. 

Jeg mener at samfunnet blir dummere av å ikke sette pris på, og å vite om, de som har kunnskap som ikke kan omsettes i rene golv, amalgam eller antall nye boliger i en kommune. Vi som har denne kunnskapen er kommunens Jokere. Vi er der i kortstokken. Ikke kast oss eller tenk at det ikke er bruk for oss.  

For hva ellers?

Look to Amerika.


Med hilsen Siri. Stolt litteraturviter, pedagog, assistent på Miljøtjenesten, forfatter og levende menneske. 






Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.