En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.





Jeg er ei alt for førjulsglad dame som irriterer mange, mange ved å kjøpe årets første julemarsipan alt i oktober og henger opp mine vakre bildeadventskalender før det er blitt 1.desember. 

Men i dag ER det første november, liksom adventsmåneden, og da jeg stod opp klokka 6 var det ennå ikke mer enn antydning til litt grønt nederst i horisonten. Stjernene skinte. Det var stille, iskaldt og vakkert, slik det er her i nord når kulden kommer og det ikke er lenge før sola sier takk for i år. 

Så jeg var i deilig adventshumør da jeg satte meg i bilen, som jeg hadde forhandsstarta i god tid, før jeg kjørte på jobb, og sang av hjertets barnslige røst, uansett hvor mye hedning jeg er: En stjerne skinner i natt!

Nå er den hellige time

Vi står i stjerneskinn

og hører klokkene kime

nå ringes julen inn.

Jeg hadde på radioen og klokka 8 brøt NRK nyhetene inn i min trygge julesang i de vakreste omgivelser, ennå med en bleik måne og ei klar stjerne skinnende ned på meg. 

Israels bombing av flyktningeleieren på Gazastripen i går kostet minst 50 mennesker livet sier ubekrefta kilder. 

Hvorfor ubekrefta? Det er ingen til å bekrefte dem.

Rundt 3000 barn, TRE TUSEN BARN er drept av Israelske bomber på tre uker. 1000 i uka. Minst. De ligger der, de små, i ruinene. Knuste og ennå med redselen malt i de små ansiktene, for de som ennå har ansikter. Tre tusen. 

"Våkn opp, min bror, vær så snill å våkne" (10 år gammel "terrorist" utenfor et sykehus som ennå står, i Gaza. Men bror eller mamma eller pappa våkna ikke). (Kilde VG 1-11-23).

"Nå er den hellige time

vi står i stjerneskinn

og hører klokkene kime

nå ringes jula inn"

Gråteklumpen i halsen min stoppet sangen, fordi den vart fryktelig. En grusom sang. Om den hellige time, og der de som stod i "stjerneskinn" var i skinnet av stjernene som heter bomber, og klokkene de hørte var alarmene som kanskje ennå gikk, og døden, redsels-døden, ringtes inn. For de små. Enten de låg i krybbe eller de som har ligget i respiratorer i bomba sykehus, eller de som akkurat hadde lært å gå. 

Flyktningeleieren er nå en UTRYDDNINGS-LEIR  for i dag bomba Israel den en gang til. For sikkerhets skyld. De skulle bombe en leder av Hamas. Unicef går ut og ber Israel stanse, ta en pause. La de ungene som ennå måtte leve i Gaza få en sjanse til å komme seg ut. (Jeg vet ikke hvordan, men noen vet det nok). 

"Utryddings-leir", du. Smak litt på den. Den bringer fram de verste bilder i hodet mitt. Jeg har hørt om det før. Fra forrige årtusen. 

"En stjerne skinner i natt":  Under 2. verdenskrig vart jødene tvunget av nazistene til å bære "Davidsstjerna" eller "jødestjerna" som tegn på at de var det ureine folket. Folket som skulle utryddes i konsentrasjonsleirer, der Josef Mengele fikk utføre sine bestialske medisinske forsøk på barn, ungdommer og voksne i Auschwitz, og der 6 MILLONER jøder vart utrydda. De hadde båret Davidsstjernen, alle sammen. De var merka. De måtte dø. 

For et par dager siden talte Israels FN-ambassadør, Gilad Erdan, med Davidsstjerna på brystet som tegn på jødenes hjelpeløshet nå, som under 2. verdenskrig: Verden som så på. Ingen nåde var å finne. 

Han valgte å bære stjerna etter at Israel har stengt inne hele befolkningen på Gazastripen, , og nekta dem vann, Internett, telefonforbindelse, helsehjelp, nødhjelp. 

Han bar den etter at Israel hadde nekta de som ikke lenger har mat, vann, helsehjelp ELLER NOE sted å gjemme seg, for å vise FN at de er antisemitter, de som stiller spørsmål til Israels rett til å drepe babyer, til å tvinge ei innestengt befolkning til å drikke havvann, da det ikke er friskt vann å oppdrive, til å operere småunger så vel som voksne uten noen form for bedøvelse, til å hindre at de som er innesperra får kontakt med hverandre, eller få hjelp utenfra. Denne ambassadøren valgte å PISSE på jødenes grusomme historie, ved å bære offertegnet mens han talte. Han vanærte de som led de grusomste skjebner i antall 6 millioner!

En stjerne skinner i natt : For det er det den israelske regjerning gjør nå: de bærer jødestjerna som et skjold over seg, for å skjule de grusomheter de begår. Ingen våger bryte skjoldet, fordi jødene har lidd. og lidd det har de. De som kommer med kritikk er det antisemitter og elsker Hamas. Derfor setter jeg INGEN likhetstegn mellom jøder og Israels Netanyahu.       INGEN!

Så hvorfor sier jeg ingenting om Hamas? Vel, hva skal man si om Hamas som ikke Israel og resten av den vestlige verden alt har sagt? At de bygger skoler? ja. At de har sykehus og helsesentre? Ja. Men de ligner til forveksling på den israelske politikk når det kommer til HVEM som skal få reise ut av Gaza/Palestina, for DET er det nemlig menn som skal bestemme. Menn styrer Hamas. Sånn sett ligner de israelsk politikere. 

De angrep og de bestialiteter som Hamas stod for da de starta denne umenneskelige situasjonen som Palestina og innbyggerne på Gazastripa opplever, vil jeg aldri støtte. De var grusomme og feige (framfor alt) avstraffelser av uskyldige. 

Så: er det da greit at Israel sier: "Det var de som begynte"? for så å stenge inne de som bor i "eget" land og bombe de bort fra jordens overflate? Nei. Som gammel lærer: NEI!!! 

Israel har for alle de år siden forlangt strenge grensekontroller, der de som skal ut av Gaza, på jobb i Israel, må vise pass, bli visiterte og stå i lange, lange køer for å komme på jobb, av og til mens husene deres blir okkuperte. Jeg syns i det miste Israel kunne utstyrt disse vantroende med symboler, så de slapp de lange køene, visiteringene og greier, og heller bare kunne vise fram merket.. Kanskje merket kunne være et symbol? Ikke stjerne, for den er alt brukt. Men noe annet.. ett eller annet .. De kan sikkert få noen ideer fra hinduismens merking av pariaer. 

Jeg ser at flere og flere sprer drømmebilder av små gutter og jenter fra Israel og Palestina, som holder rundt hverandre. Om noen dager er det ikke sikkert Palestina har så mange unger å stille opp med til slike lulle-seg-inn-i-drømmer-bilder. Bildene byr meg egentlig i mot. Unger er unger. De er aldri politiske og ville aldri forlange å møte opp i flagg eller religiøse symboler for å leke med hverandre. De ville bare leke. 

Jeg ser også at jødiske familier i Norge blir møtt med hærverk på boliger, og hån. Det er IKKE deres skyld at Israel har en leder som syns hat er bedre enn sex og som liker å bombe babyer i hjel. Det er kun valget i Israel som har skylden for det. Og det har i mine øyne INGENTING med religion å gjøre. Kun makt og hat. 

Jeg får meg vel aldri mer til å synge En stjerne skinner i natt, uten å tenke at jeg er feig. At jeg burde reise ned til Oslo og skrike meg stemmeløs mot Israels ambassade. 

Men mest av alt kommer jeg til å gråte: Våkn opp, min bror! Vær så snill å våkne!"



Så det er vel egentlig det jeg ber deg og oss om å gjøre: Våkn opp! Vær så snill å våkne.


Meningene er mine egne, men jeg støtter fullt og fast det sitatet som går overalt nå: "Det er noe veldig spesielt ved et land, som for å berge sin egen sikkerhet må drepe tusen barn i uka."  (Erik Fosse, lege, Norwac).


Bildene: UTSNITT av Ali Jaddalas bilde i Sykepleien 10.10.23 og UTSNITT av VGs reportasje 01-11-23





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

Om å la et hus dø uten verdighet.