Om å savne George.

I går, 29.11.19 var det 18 år siden George døde. Det er lengre siden enn jeg trodde.
George med den søsteste stemmen i The Beatles. Som sang så mjukt som sukkerspinn Here Comes the Sun. For meg, som for alvor begynte å lytte til The Beatles som tiåring, gikk stemmen hans rett inn i alle prepubertale deler av kroppen min. Here Comes the Sun fikk lengslene til å strømme igjennom tankene, lengselen etter å bli skikkelig, skikkelig forelska i en gutt som skulle bli skikkelig skikkelig forelska i meg. Dagboka fyltes opp av hjerter med guttenavn i. "Little darling... its been a long cold lonley winter..." Det var meg som skulle være "Little darling" og gutten skulle helst ha Apachesykkel og halvlangt hår. George ga drømmene vinger med stemmen sin.

Something var mer voksen, så jeg måtte vokse på meg noen flere år for å forstå sensualiteten i den. Det var en voksen låt. Med voksne følelser. Beundringa retta mot den man er sammen med. Jeg var ikke sammen med noen på ungdomsskola. Jeg var en temmelig vill tenåring. Ei selvsikker ikkemjuk jente. Det var bare på rommet mitt jeg spilte Something. tatt opp på kassett fra radio. Det skurra skikkelig.

Beatlesbildene mine på veggen. John som vart skutt. George som sang om ham, ennå med den søteste stemmen: All those years ago. En Beatlesaktig låt, og en hyllest til sitt store forbilde og kamerat.

George i the Traveling Wilburys, med nye gamle kompiser, et gjeng. Et musikalsk supergjeng. For en fryd!

George med det alltid selvironiske smilet. Betalte for hele Life of Brian med Monty Python, bare fordi han hadde lyst å se filmen!

George som døde alt for tidlig.

Jeg savner deg, George.


Bildet er fra Daglig Beatles' fb-side.











Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.