Om å drikke onsdagspils på Solsiden. I februar.

Av og til, når man er student, og har hybel i Trondheim, skinner sola sånn skikkelig vårkriblende i februar. Du vet: sånn at du kjenner det i kroppen: Nå er det faen meg vår! Alt for tidlig, selvsagt. Det er meldt snøbyger og dritt framover. Men akkurat i dag, nå, er det smeltevarm vår med sol fra blå himmel. Juhu!

Så jeg gjør ferdig mine notater for framlegget jeg skal ha på mandag som kommer, om The Mirror in the Text, til Blixens Den Afrikanske Farm. Pakker ned pc og bok på lesesal 6301 og finner første og beste buss fra campus og ned til Solsiden.

Solsiden har en rekke utendørssitteplasser. Med varmelamper og pledd og greier. Det er bare å finne den beste solplassen og nikke til nærmeste røyker som sitter og hoster og nyter sin pils allerede.

Jeg røyker ikke. Jeg vil bare sitte ute og være dekadent med utepils i sola en helt vanlig onsdag klokka 14.30 fordi jeg KAN! Herregud for et deilig liv! Går inn i mørket, finner disken og bestiller en Hansa Lite. Den koster nesten ei timelønn på Miljøtjenesten. Desto større grunn til å nyte den!

Setter meg ute, på saueskinn, et stykke fra ham som røyker som om det gjelder livet. Og det gjør det jo. Sånn sett.

Tenker på alle som er på jobb. Tenker på meg sjøl for et år siden. Da ville jeg sittet på fellesmøte på jobb, og gjort de tingene som vi gjør når vi sitter på fellesmøte på jobb. Gamle stier som liksom aldri blir ferdig trakka opp. Enda vi har gått der tusen milliarden trillioner ganger.

Jeg hever ølla mi, med det dyre innholdet, til en skål til meg sjøl, fortids-dama. Skåler med 2019-meg, som var i snøstorm for akkurat ett år siden. Det forteller minnene på Facebook meg.

Jeg ser på de som kjører forbi, som skal handle mat og har planlagt middag. Jeg tenker på at jeg sitter ute på en helt vanlig onsdag og har det så vanvittig fritt og deilig. Dekadense må til. More is more! Alle floskler om å leve mens man gjør det. Men sånn er det.

Ølla smaker herlig. Særlig fordi det er onsdag klokka 14.30. Så jeg viser en imaginær langfinger til alle som rynker på nesa av det. Som tenker: hm: alkohol hører tacofylla til på fredagskvelden. Føkk det, sier jeg tøft inni meg. Jeg skal på campus tidlig lørdag. Jeg er ikke spesielt begeistra for taco heller, eller helgefylltradisjoner. Jeg digger dagøl, formiddagsøl, og plutselige impulser om å ta bussen ned til Solsiden, bare fordi det er kriblete vårsol, og hodet blir 18 år, og lebestiften og solbrillene er på.

Jeg tenker jeg tar ei til!







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.