Drømmereisen, mens allting er "freeze". Kun for tog-diggers.

 



Så drømmer jeg igjen. 

Bort fra den fastfrosne ubevegelige koronatilværelsen. Ut i verden. Med tog. 

Skinnenes sang under kupeen. Kikken på medpassasjerer. Hva for bok leser han der borte? Hvor skal hun der av? 

Vite at jeg sjøl er på tur. Vet hvor JEG skal av. Mens jeg sitter i bistrovogna og drikker Mariestads sammen med en fremmed. Mens landskapet bare reiser forbi oss. 

"Nästa Jörn! Det var Jörn! Avstigning i tågets ferdretning." sier det i høyttaleren. Mens kvelden kommer over åkrene toget dunker forbi, og skvetne rådyr løper mot skogen der i skjømminga. 

Og ingen ting er frosset fast. Alle tings bevegelige muligheter er det. Både de gode og de onde. På stoppene går røykerne ut på plattformen for å hurtig få seg noen trekk nikotin. Veksler kanskje noen ord med personen i uniform der ute. Hun eller ham med det grønne flagget. 

Og dopplereffekten når vi kjører forbi overganger. Den fineste effekten jeg vet av. Da kribler det i magen. Å være på reise med tog. Ha køye i en kupe med fem stykker du ikke kjenner, men likevel skal sove sammen med, for så aldri å ses igjen. Noen skal av i grålysninga. Du hører dem lete etter sko, etter bok, etter mobilladeren,mens det er dårlig med plass til å lete i.

Å være så fri. Reise til Stockholm, Gamla Stan. Til Køben. Sitte på Strøget med bok og en iskald Tuborg og høre på gatas lyd. Kunstnerne, akrobatene, tiggerne, de andre reisende. Og "Davs" og "S'gu" på dansk gutteralt vis. 



Å kunne gå, uten å måtte gå unna. Å kunne puste, uten gjennom maske. Å kunne ta på ting, uten å sprite. 

Og ha hele seg med. 

Toget skumpler inn på stasjon etter stasjon. Du sitter der ennå, med boka di. Med Farrisen din. Med alle Hendelser både i presens og i futurum. 

Tenker jeg. Og vet ikke om jeg kommer meg til Tromsø, en gang, til sommeren. Eller om jeg kommer meg på lesesalen i morgen. For viruset dirigerer livet, og roper "freeze" når som helst. 

Men i tankene mine (som du aldri får, herr Virus) sitter jeg i en bistrovogn mot Stockholm, sammen med hvem som helst. Og alle Muligheter ligger der som tusen millioner dører som bare er til for å åpnes. 



Bildene har jeg tatt sjøl, på togtur. Det med hus på, er fra torget i Gamla Stan. 







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.