Om å gå på glass.

 

Sannelig. Her her jeg igjen. Går på glass, med regndråpebriller. Våger det utrygge. Jeg vet ikke hvorfor jeg våger slikt. Jeg burde ikke det. For det er skummelt. Av og til er det herlig å slippe taket. Kaste seg ut i fritt fall, fordi skyene er mjuke, og regnbuen stopper ved meg. Men ikke alltid. Av og til er det å kaste seg ut i fritt fall, usikkert. Og skyene gir meg en kalddusj. 

Av og til spiller jeg And Your Bird Can Sing i hodet mitt. Det er en sang som forklarer mine sprell. At jeg er redd for å bli fast i mønsteret


 "You tell me that you've got everything you want

And your bird can sing

But you dont get me

You dont get

me"


Fordi jeg lever mer i ei elv enn i en sky. Ei elv som jeg virkelig ikke vet hvordan går, bare at den ender i havet. Eller døden, som jo endestasjonen også kalles, når man er levende og på vei mot havet. Og jeg velger det sjøl. Jeg kunne bada i den beste innsjø, med fast lønn, og årlige svømmetak som ville føre meg til kun kjente steder. Jeg kunne gått på isen der om vinteren. Jeg kunne fiska i samme dam hele tida. Og fått godt betalt. Kunne kjent hver krik og krok utenat. 

Og så velger jeg ikke det. I stedet sitter jeg, 55 år, på nok et midlertidig tilholdssted, i nok en midlertidig situasjon. Mens elvebredden står i ro reiser jeg i min vesle barkbåt, i stryk, i stilla, og vet ikke hvordan det vil gå. 

Folk sier jeg er tøff og modig. Men jeg er muligens bare dum. Og alt for eventyrlysten. Jeg vil jo ha fast jobb, slik at jeg kan ta opp lån og få meg hus eller leilighet igjen noe sted. Bilen min har jeg reparert med gaffateip. Det er sannelig ikke rare greiene. Jeg trenger å ha fast og god inntekt. Jeg trenger kontinuitet og logikk, ikke å følge drømmer i en barkbåt. 

Så: jeg tenker nå at dette blir siste høst med nye steg i danser jeg ikke kan. Jeg tenker at 2022 blir året da jeg blir fast noe sted for noen år. Jeg håper det. Og ikke. 


I mens: "When your bird is broken

will it bring you down

You might be awoken

I'll be around

I'll be around" Synger jeg, og går litt til på glass. 


Kanskje jeg berger meg. 

Denne gangen også.  

Hvem som har låta? The Beatles, seff. Bare spill den, du, og kjenn etter om ikke du også føler en liten dragning mot the Wild Side.                    

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Om å føle seg så inn i hel**te usolidarisk med søringan.

En stjerne skinner i natt. Før tusen av de faller grusomt ned.

Om å la et hus dø uten verdighet.